Banner Floater 160x600 - pozice 1
Banner Floater 160x600 - pozice 2
verze pro tisk

Goliath - dálkově ovládaný mini tank Druhé světové

24. červenec 2016 Top Banner 660x132

Goliath – lehký nosič nálože, sebedestrukční minitank, Spojenci nazývaný „beetle tank“ (tank-brouk) byl malý pásový transportér zkonstruovaný za Druhé světové války. Transportér byl zkonstruován německým Wehrmachtem podle francouzského vzoru, který nacistické Německo ukořistilo. V bojovém provedení byl minitank určen k dopravě nálože k cíli a k jejímu dálkovému odpálení. V ženijním provedení byl používán k vytvoření průchodu minovým polem. V období 2. světové války byly stroje nasazeny na východní i západní frontě Za války bylo vyrobeno přes 7500 kusů těchto nosičů, které svým vzhledem připomínaly malý tank ale bez bojové věže. Dálkové ovládání, vůbec prvně použité u takového druhu bojové techniky, umožňovalo na vzdálenost přibližně 1000 m navedení transportéru s výbušninou na požadované místo a následné dálkové odpálení.

Goliath - dálkově ovládaný mini tank Druhé světovéGoliath - dálkově ovládaný mini tank Druhé světové

02
Německý voják, který pracuje s dálkovým ovládáním

Goliath se svými malými rozměry a nízkou hmotností 370–430 kg, podle provedení, byl snadno transportovatelný na místo nasazení. Na větší vzdálenosti byl tažen jako přívěs na lehkém dvoukolovém vozíku za vozidly a na místo operačního nasazení dopravován na vozíku ručně, obsluhou, kde byl z vozíku uvolněn a připraven k činnosti. Obsluha Goliatha včetně obsluhy tažného vozidla čítala 4–5 vojáků. Z hlediska bojové taktiky byl Goliath první pozemní pancéřované vozidlo, které bylo dálkově ovládané kabelem a určené k demolici cíle.

Obsluha ovládala Goliatha pomocí dálkového ovladače, propojeného s Goliathem elektrickým kabelem. Toto řešení umožňovalo obsluze z bezpečné vzdálenosti, například ze zákopu nebo z bunkru navést Goliatha k požadovanému cíli a provést dálkové odpálení destrukční nálože. Cílem útoku Goliatha mohlo být nepřátelské vozidlo, tank nebo bunkr, kulometné hnízdo, mosty, železnice nebo rozražení útoku pěchoty, prostě všechno čemu uškodí takové pěkná exploze. Goliatha bylo možno využít i k vytvoření průchodu minovým polem. V takovém případě nebyl Goliath vybaven náloží určenou k odpálení, ale pouze svojí hmotností a pohybem aktivoval roznětky min a přivedl je k výbuchu. Zde bylo dálkové ovládání pro obsluhu velmi příjemné.

03
ruční transport minitanku

Vývoj Goliatha započal koncem roku 1940, kdy se Wehrmacht rozhodl nahradit větší a těžkopádné „Borgwardy“ podobného účelu. Inovací měl být malý a lehký nosič nálože, schopný přepravit minimálně 50kg nálože, s dálkovým ovládáním. Konstrukčním vzorem byl prototyp navržený francouzským konstruktérem Adolphem Kégressem, několik měsíců před anektováním Francie Německem a následně Němci ukořistěným. První řada měla elektrický pohon realizovaný dvěma elektromotory napájených z baterie, které si Goliath vezl s sebou. Goliath v této verzi mohl vézt pouze 60 kg nálože. Nevýhodou této verze byly nejen poměrně vysoké výrobní náklady, malý akční rádius, hmotnost baterií ale i jeho nízká rychlost ve spojení se slabou ochranou proti palným zbraním nepřítele. Toto jej činilo snadno zranitelným.

01
První model, ještě elektrický Goliath

Další verze byla uvedena do bojového nasazení již na podzim roku 1942. Oproti první verzi byla tato vybavena spolehlivým dvouválcovým benzínovým, původně motocyklovým, dvoutaktním motorem. Tento pohon již poskytoval vyšší výkon, byl lehčí než elektromotory a podařilo zvýšit rychlost. Goliath v tomto provedení mohl vést 75 kg nálože a taktéž bylo na čelní straně zesíleno pancéřování. Konstruktéři u této inovované verze experimentovali i s rádiovým dálkovým ovládáním nebo přenosem televizního signálu pro monitorování bojové situace. Pro špatnou efektivitu nebyly tyto koncepce realizovány. Po dvou letech, v listopadu roku 1944 byl Goliath ještě jednou technicky upraven a mohl nést nálož o hmotnosti až 100 kg.

03
Voják, který se vozí na minitanku, kdo si hraje, nezlobí

První bojové nasazení Goliatha proběhlo na Krymu při dobývání Sevastopolu v červnu 1942. Nasazen byl také v bitvě v Kurském oblouku při operaci Citadela, kdy byl používán k vytvoření průchodů minovými poli. Použit byl i při potlačení Varšavského povstání v roce 1944, v Normandii při vylodění spojenců, v Ardenách a dalších případech.

dawdaw
Kanaďani zkoumají ukořistěný Goliath

I přes očekávání úspěchu v bojovém nasazení se použití Goliatha neobešlo bez komplikací a jeho celkové nasazení do bojů bylo minimální. Potíže nastávaly v členitém terénu, kde se ovládací kabel zachytával o větve, kameny a následně docházelo i k jeho přetržení. Goliath neměl ani dostatek výkonu k překonávání některých překážek, nevýhodou byla i malá výška. Na písečném podkladu docházelo k jeho „zahrabání až po břicho“ a tím k jeho znehybnění, stal se tak snadným terčem odstřelování. K znehybnění taktéž docházelo následkem dělostřelecké palby, která přerušila ovládací kabel. I při Varšavském povstání se polští bojovníci zaměřovali na ovládací kabel, přeříznutím kabelu Goliathy zneškodňovali.

Linkuj.cz!
Reklama

[Nahoru ↑]


Hodnocení

Hodnocení: 4.67 hvězdiček / Hodnoceno: 3x


Čtěte také...

První moderní tank byl Renault FT-17 prošel si První a bojoval i ve Druhé světové válce

První moderní tank byl Renault FT-17 prošel si První a bojoval i ve Druhé světové válce

Tank FT-17 byl první sériově vyráběný tank s moderními prvky, jak je známe z pozdějších let. Vyráběla jej firma Renault a v roce 1918 zasáhl do bitev první světové války. Protože se osvědčil, bojoval i o dvacet let později.

Konce Druhé světové války v Evropě - už je tomu 71 let

Konce Druhé světové války v Evropě - už je tomu 71 let

Dnes si připomínáme 71. let od ukončení bojů druhé světové války v Evropě. Od roku 1989 slavíme konec války 8. května, jako Den vítězství v Evropě. Předtím se slavilo i 9. května v souvislosti s osvobozením Prahy, ostatně v Moskvě je tomu tak dodnes při oslavách konce Velké vlastenecké války. Defini…


U-1206: smolař Druhé světové války

U-1206: smolař Druhé světové války

Nutnost odskočit si, je jen obtížně potlačitelná součást lidského života. Konstruktéři různých vojenských plavidel a letadel se s tím vyrovnávají jinak. Na ponorkách je to snad nejtěžší, pod vodou jste i dny. A co to má společné s potopením německé ponorky? Přečtěte si.

Car bomba – silná jako všechny bomby svržené během celé Druhé světové války na všech frontách a ještě 10krát!

Car bomba –  silná jako všechny bomby svržené během celé Druhé světové války na všech frontách a ještě 10krát!

Když na postupimské konferenci president Truman Stalinovi jen tam mezi řečí oznámil, že USA mají jadernou bombu, sovětský diktátor nehnul ani brvou. Nebylo divu, už o tom dávno věděl a navíc jeho vědci na ní také pracovali. A tak začala doba, kdy lidstvo mohlo efektivně a rychle zničit samo sebe…