Aero L-39NG, nástupce slavného Albatrosu

 09. 03. 2018      Military Články

Po více než dvaceti letech ve Vodochodech opět sestavují vlastní cvičná letadla. V tovární hale Aero Vodochody nyní stojí rozestavěný první z celkem čtyř strojů L-39NG, které navazují na letadla L-39 Albatros. Nejrozšířenější cvičná letadla na světě se přestala sériově vyrábět v roce 1996. První letadlo nové generace má být hotové do konce příštího roku. V roce 2020 počítá Aero s prvními dodávkami zákazníkům a po roce 2022 by se měla rozběhnout sériová výroba. Ambicí firmy je vyrobit v příštím desetiletí 150 letadel, což je cca 10 procent světového trhu s cvičnými letadly, nepočítáme-li USA a Rusko.

ng

Počítačový render nového stroje L-39NG.

Asi třicítka leteckých dělníků nyní v Aeru v jedné ze výrobních hal staví prototyp, který by měl být dokončen letos na podzim a ještě do konce roku má stihnout první let. Dva další letouny L-39NG bude firma používat pro zátěžové a únavové zkoušky a čtvrtý letoun už má být dodán prvnímu zákazníkovi. Tím bude s velkou pravděpodobností česká armáda, která dosud využívá 11 starších Albatrosů, případně státní podnik LOM Praha, který pro české a zahraniční armády cvičí vojenské piloty. Na sériovou výrobu celkem 16 letadel ročně plánuje Aero najet v roce 2022.

Vývoj nové generace cvičného letounu L-39NG vyjde největší letecký podnik v Česku přibližně na jednu miliardu korun. V Aeru Vodochody věří, že se jim investice do nového letounu vyplatí. Za téměř třicet let se tu vyrobilo kolem tří tisíc kusů staršího typu L-39 Albatros a po světě jich ve více než čtyřiceti zemích stále aktivně létá přes 600; třetina z nich v Rusku, desítky strojů pak také v Sýrii, Egyptě nebo v Thajsku. Tyto stroje stárnou a armádní letectva je v příštích letech budou nahrazovat, přičemž nová verze cvičných letounů L-39NG má u řady z nich šanci. Aero zatím bez větších podrobností uvádí, že už má pro letoun tři potenciální kupce.

albatros

L-39 Albatros je jedním z nejznámějších a nejúspěšnějších českých, resp. československých letounů.

Jednou z konkurenčních výhod nového L-39NG má být jeho cena, která nemá 10 milionů dolarů. Kromě výcviku bude letounschopný i bojových úkolů jako lehký bitevní nebo průzkumný letoun. Drak letounu je aerodynamicky odvozen od původního Albatrosu, jinak jde ale o zcela nový letoun. Hlavní změnou oproti starému Albatrosu bude u L-39NG plně digitální avionika a hlavně americký motor od společnosti Williams, který má vyšší výkon, spotřebuje méně paliva a je méně náročný na údržbu. Oproti původnímu designu Albatrosů odpadly hlavně přídavné nádrže a palivo je přímo v takzvaných mokrých křídlech. Hmotnost letounu kromě konstrukčních úprav snížilo o využití kompozitů. Nový motor i systémy Aero testuje na demonstračním letounu L-39CW, přičemž testování dosud ukázalo například o více než polovinu nižší spotřebu paliva oproti původnímu Albatrosu.

Aero Vodochody se poslední dobou snaží navyšovat podíl zbrojní výroby na svém celkovém portfoliu, přičemž zbrojní výroba by v Aeru v budoucnu měla tvořit dvě třetiny tržeb. Zbylá třetina má připadat na civilní programy. I proto se společnost v roce 2016 zbavila jiného projektu vlastního letadla, kterým bylo menší civilní dopravní letadlo Ae 270 Ibis. Vývoj letounu, který běžel v Aero Vodochody od 90. let, ukončil prodej jediného prototypu nigerijské společnosti COPS. Mezi vojenské programy kromě L-39NG patří samozřejmě především lehký bitevník L-159, který se podařilo prodat do Iráku, kde si udělal jméno akcemi proti bojovníkům Islámského státu. Další stroje nakoupil americký Draken, který je používá pro výcvik amerických pilotů. Dalším ze zásadních úspěchů této české společnosti je dlouhodobý kontrakt s americkou společností Sikorski na výrobu kopkitů pro pro slavné vrtulníky UH-60M Black Hawk.

Zajímavost na závěr: Vědeli jste, že L-39 Albatros si zahrál i v jednom z filmů o Jamesi Bondovi?

 autor: Griffon