Americké námořnictvo začalo s rozsáhlou modernizací Super Hornetů

 27. 04. 2018      Military Články

Již tento měsíc společnost Boeing začíná s modernizačním programem, který se týká středoplošných stíhacích bombardérů F/A-18E/F Super Hornet z výzbroje amerického námořnictva. Součástí modernizačního procesu je prodloužení životnosti letounů. Počínaje rokem 2020 má také dojít k přestavbě vybraných letounů na nejnovější standard Block III.

Boeing-FA-18EF-Super-Hornet-2

Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Víceúčelové stíhací bombardéry F/A-18 jsou již poměrně dlouhou dobu hlavním typem bojových letounů sloužících na letadlových lodích. Samotné americké námořnictvo má v jednomístné variantě E i dvoumístné F variantě aktuálně připraveno přibližně 540 Super Hornetů a dalších zhruba 135 letounů v odvozené variantě EA-18G Growler specializované na elektronický boj. Mimo jiné ovšem má námořnictva v záloze i několik stovek strojů varianty C/D a pár desítek letounů ve variantě A/B.
Modernizaci letounů považuje americké námořnictvo za nezbytnou, neboť v současné době mají za sebou letouny již mnoho operací a zkracuje se tím tak jejich životnost. Dalším důvodem je zpoždění programu F-35C, v důsledku totiž nepokrývají dodávky původně plánované počty. Námořnictvo tedy rozhodlo v minulosti o koupi Super Hornetů a jejich následné modernizaci, díky které by Hornety měly zůstat ve službách námořnictva mnohem déle.

Životnost varianty E/F Super Hornet by měla být prodloužena z 6000 na 9000 letových hodin. Také by mělo dojít k úpravám, které by zjednodušovaly údržby na palubě letadlové lodi. Společnost Boeing obdržela již v minulém roce od námořnictva dva Hornety s vysokým počtem nalétaných hodin, díky tomu mělo být jednodušší určit, jaké úpravy budou nejvíce potřebné. V nejbližší době mají být úpravám podrobeny 4 letouny. V následujících deseti letech má být také úpravám podroben veliký počet provozovaných letounů F/A-18E/F standardu Block II.

Boeing - super HOrnet

Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Dále je již naplánováno, že po roce 2020 bude zahájena druhá a rozsáhlejší fáze modernizace letounů standardu Block II. Nicméně zatím není známo, kolik letounů bude modernizaci podrobeno. Dá se ovšem předpokládat, že americké námořnictvo nechá upravit co největší počet bombardérů, u kterých to z hlediska životnosti bude mít smysl. Dalším rozhodujícím faktorem pro modernizaci budou samozřejmě finance. Modernizace Super Hornetů Block II obnáší upgrade na standard Block III obsahující nové konformní palivové nádrže CFT, komunikační prostředky a mnohem lepší avioniku. V kokpitu se úpravy budou soustředit na displeje, kdy místo několika malých bude nainstalovan jeden hlavní. V úvahu je brána i modernizace radiolokátoru AN/APG-79 i systému elektronického boje AN/ALQ-214.

Boeing-FA-18EF-Super-Hornet-2

Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Instalace nádrží CFT má zvýšit kapacitu pohonných látek, zároveň má také zlepšit aerodynamiku, tedy prodloužit dolet i rychlost. Informace o instalaci zbraňových kontejnerů jsou z taktických důvodů utajovány. Není ani jisté, zda dojde na implementaci zásadně vylepšených pohonných jednotek F414-GE-400 nabízející údajně až o 18% vyšší tah a až o 3% nižší spotřebu. Každopádně mají Super Hornety na standard Block III zůstat ve službách námořnictva i po roce 2030 a sloužit tak po boku F-35C a celé řady bezpilotních letounů.

 

 autor: Tereza