Bell UH-1 - vrtulníky Huey

 11. 06. 2017      Novinky

Bell UH-1 Iroquois, které mají svou rozšířenou přezdívkou Huey, jsou víceúčelové americké vrtulníky. První prototyp vzlétl 22. října 1956 a sériová výroba začala už roku '59. Tenhle vrtulník známý hlavně ze záběrů války ve Vietnamu je určen zejména k přepravě výsadku vojsk, k ochraně a palebné podpoře výsadkových akcí, k evakuaci raněných, k převozu proviantu a munice, k leteckému průzkumu, jako létací velitelské stanoviště.


Bell XH-40 - jeden z prvních prototypů

Vrtulníky UH-1, kde zkratka UH = Utility Helicopter, což je po našem víceúčelový vrtulník, byly vyvinuty pro americkou armádu ze strojů řady Bell Model 204 z roku 1955. První prototyp se od většiny svých předchůdců lišil zejména použitím turbínového motoru. Později bylo přidáno ještě pár vychytávek a pár nových kusů úspěšně prošla armádními zkouškami.

Původní označení stroje až do roku 1962 znělo HU-1, což vedlo k oné známé přezdívce "Huey", oficiální název „Iroquois" se v praxi nikdy neujal. Americké letectvo dostalo první kusy pro službu v roce 1959. První jednotka vyzbrojená těmito stroji byli legendární Křičící orli, ti, kteří jsou dějepisu, US armády nebo Bratrstva neohrožených znalí už jistě vědí, že jde o 101. výsadkovou divizi.

Vzniklo několik základních verzí. Verze HU-1B měla upravený motor a mohla nést 2 piloty a dalších 7 pasažérů. Na tomto základu byla vyvinuta i verze UH-1C tzv. Gunship ≈ bitevník, který měl navíc silnější motor a byl vyvinut pro boj proti pozemním cílům, měl tedy možnost nést mnoho krásných doplňků, které jistě ocenila nepřátelská pěchota.


Jedna z mnoha konfigurací pro UH-1C Gunship

Stroje UH-1 se staly ikonické, to asi znáte z mnoha filmů a symbolem Spojených států při bojích v jihovýchodní Asii a hlavně v jižním Vietnamu, díky čemuž se staly jedním z nejznámějších vrtulníků. Během nasazení ve Vietnamu jejich činnost sestávala zejména z různorodé přímé podpory pozemních vojsk, např. přeprava a výsadky, evakuace raněných, vyhledávání a záchrana sestřelených pilotů, elektronický boj či boj s pozemními cíli.

Gunshipy UH-1C byly vybaveny raketomety, granátomety a kulomety. Obecně se stroje UH-1, vyzbrojené hlavně raketami, označovaly jako Hog (=kanec) zase třeba Cobry (=kobra) nesly pouze kulomety. UH-1čky určené pro transport, ty létaly bez podvěšené výzbroje, byly Slick (=uhlazený). Ovšem většina Slicků měla 1-2 boční střelce z kulometů ve dveřích, ty všem byly velmi často zcela demontovány. Stroj k převozu raněných tzv. Medevac, označený velkým červeným křížem býval zpravidla bez výzbroje, Medevacy byly proto velmi oblíbeným terčem nepřátelské protiletecké palby.

Americké jednotky vyvinuly během války několik účinných způsobů nasazení vrtulníků. Zpočátku nasazovaly průzkumné a útočné vrtulníky jako oddělené páry. Dvojice průzkumných vrtulníků byly bílé dvojice, útočné Gunshipy tvořily červenou dvojici, která je kryla. Zatímco transportní vrtulníky tvořily modrý tým. Během konfliktu se však taktika jejich nasazení různě měnila.


Ve formaci při přesunu

Účinné se ukázaly zejména tzv. dvojice lovec-zabiják. Jednalo se o dvojici vrtulníků, lovce = lehčího průzkumného, ten létal níže nad zemí, vyhledával nepřítele a naváděl na něj zabijáka – stroje UH-1B nebo C, případně AH-1 Cobra, který útočil těžkými zbraněmi.

Stroje AH-1 Cobra se začaly používat od října 1967. Byly vyvinuty právě kvůli požadavkům pozemního boje. Byly rychlejší, užší a proto je bylo těžší zasáhnout, odvezly navíc více munice. Vzrůstající kvalita, palebná síla a zejména protiletadlová obrana jednotek VLA způsobily, že byly stroje Gunship na bázi UH-1 nakonec Cobrami úplně vytlačeny. Mnoho letců však stroje UH-1 v roli Gunship upřednostňovalo, pro možnost jejich improvizovaného použití k evakuaci sestřelených, také pro lepší výhled z kabiny a hlavně pro krytí, které poskytovali boční střelci.


AH-1 Cobra ve Vietnamu

Něco málo technických údajů:
Délka: 17,4 m (i s rotory)
Šířka trupu: 2,6 m
Průměr rotoru: 14,6 m
Výška: 4,4 m
Prázdna hmotnost: 2365 kg
Nosnost: 1750 kg ≈ 8 až 12 vojáků nebo se vlezlo 6 ležících raněných
Maximální rychlost: 220 km/h
Dolet: 510 km


Nyní se můžete pokochat Vietnamskou klasikou a UH-1čkama:

 

 autor: Karel