CH-53E Super Stallion - řádný macek mezi vrtulníky

 22. 10. 2016      Military Články

Sikorsky CH-53E Super Stallion je největší a nejtěžší vrtulník v ozbrojených složkách USA. Je určený zejména k přepravě osob i nákladu, k výsadkovým a záchranným operacím. Vyvinut byl z typu Sikorsky CH-53 Sea Stallion; hlavně přidáním třetího motoru a sedmilistého rotoru. Postaven byl původně firmou Sikorsky Aircraft pro Námořní pěchotu.

02

Méně běžná je varianta MH-53E Sea Dragon, která v americkém námořnictvu plní úlohu jako lovení min a jiná různá opatření proti minám nebo k přepravě těžkých nákladů. Jinak stroje CH-53E/MH-53E nesou tovární označení "S-80". V současné době také probíhá vývoj varianty CH-53K, která bude vybavena novými motory, listy rotoru z kompozitních materiálů a kabina bude širší.

Strojů bylo celkem vyrobeno něco kolem 115 kusů. 12 jich vlastnily Japonské námořní obranné síly, aktuálně jich mají pouze 11, protože byl jeden Super Stallion zničen při havárii v roce 1996. Dalšími uživateli těchto létajících cvalíků jsou klasicky Američtí Mariňáci a také US NAVY.

01

Klasicky osádku tvoří pět mužů: 1 velitel/pravý střelec, 1 levý střelec, 1 zadní střelec. Celkem se však do Sikorsky CH-53E vleze až úctyhodných 37 chlapů. Na unesení takové živé váhy je však pořádný výkon a rotory, toho je dosaženo lopatkami o průměru 24 m a 3× turbohřídelovými motory T64-GE-416/A od společnosti General Electrics, každý motor výkonu 3 266 kW, pro představu do reálu to je motor s výkonem 4 380 koní. Délka vrtulníku je něco málo přes 30 metrů a výšku má 8,5 metrů. Maximální rychlost tohoto 15 tunového kolosu je 315 km/h, cestuje se však obvykle 280tkou. Vrtulník je klasicky vybaven 2× kulometem XM218 ráže 12,7 x 99 mm v okně a 1× kulometem GAU-21 ráže 12.7 x 99 mm upevněný na rampě, dále má tento Sikorski ještě výmetnici světlic.

 

 

 

 autor: Redakce