Husar 4x4 - když se snoubí polská technologie s českou

 13. 04. 2018      Články

Poměrně nové taktické obrněné vozidlo Husar 4x4 bylo představeno loni na veletrhu obranných a bezpečnostních technologií MSPO. Jedná se společný projekt polské společnosti H. CEGIELSKI-POZNAŃ a české společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE.

husar 4x4 (3)

Nejedná se o projekt automobilky TATRA TRUCKS, ale je výsledkem práce specialistů a konstruktérů české společnosti TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV) a polského státem vlastněného podniku H. CEGIELSKI-POZNAŃ (HCP). Důvodem pro vznik tohoto taktického obrněného vozidla byl vojenský program Pegaz. Před rokem byl MSPO Husar představen jako polské vozidlo na tatrováckém podvozku. TATRA TRUCKS tedy k projektu přispěla svým podvozkem. Nicméně motor a převodovka pochází z amerických dílen a samotná karoserie vznikla v režii TDV.

Taktické obrněné vozidlo Husar 4x4 zaručuje díky tatrováckému podvozku se systémem vzduchového odpružení všech polonáprav skvělou průchodnost terénem i vynikající variabilitu. Tento systém dovoluje změnit světlou výšku vozidla (390 mm) pouhým stiskem tlačítka v rozmezí - 120 / + 90 mm. Maximální výška (až 480 mm) usnadňuje vozidlu překonávat náročný terén a hodí se i při situacích, kdy hrozí výbuch miny či IED. Nejnižší konfigurace (až 270 mm) umožňuje snadné cestování po zpevněných cestách, dále usnadňuje i transport letadlem. V terénu si Husar hravě poradí i s kolmou překážkou vysokou přibližně půl metru, dále se může brodit, a to až do hloubky 1,2 metru.

husar_4x4_2_big

Husar poskytuje také balistickou ochranu úroveň 3, to znamená že je vozidlo schopné odola i nábojům ráže 7,62×51 mm vystřeleným ze vzdálenosti z 30 m. Dále poskytuje i protiminovou úroveň 2, tedy odolnost při výbuchu 6 kg TNT. Odolnost proti IED zvyšuje i (podélně) kluzné uložení monolitické karosérie na podvozku.

Co se specifik týká, prázdná základní verze váží téměř 12 tisíc kilogramů. Váha bojové verze s posádkou i veškerým vybavením může překonat i 13 a půl tisíc kilogramů, což ovšem stále nečinní žádný problém, jelikož podvozek unese i zatížení 15 tisíc kilogramů, tudíž je instalace dalšího vybavení či zbraňových systému zcela na místě.

Husar je poháněn americkým motorem Cummins o objemu 6,7 a výkonu 210 kW (286 koní). Převodovka je automatická se šesti stupni vpřed a jedním vzad. Objem nádrže činní 150 l, dojezd pancéřáku je tedy odhadován na 500 km na pevné cestě a zhruba 300 km v terénu. Maximální rychlost je 110 km/h.

Husar 4x4

Základní verze Husar 4x4 pojme 6 osob i s vybavením a je vybaven dálkově ovládanou věží Gladius 12, která může být osazena kulomety ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo granátometem ráže 40 mm. Všechno je ovládáno jednou osobou sedící uvnitř vozidla. Na bázi základu Husaru může být v budoucnu produkováno mnoho různých vozidel, například by se mohlo jednat o vozidla průzkumná, velitelská ale i protitanková.

 autor: Tereza