Juan Carlos I - kdo kdy slyšel o španělské letadlovce neletadlovce

 21. 07. 2017      Články

Juan Carlos I je víceúčelová válečná loď španělského námořnictva. V současnosti je jeho největší válečnou lodí. Je konstruována tak, že může sloužit jako vrtulníková výsadková loď, letadlová loď či plavidlo pro záchranné a humanitární operace. Projekt lodi je reakcí na potřebu větší aktivity španělského námořnictva v mezinárodních operacích, ale zároveň na nutnost finančních úspor. Oficiálně se jedná o loď pro strategickou projekci, tedy strategickou přítomnost nebo působení.


Šikovně vymyšlený sytém uskladnění vozidel, letounů a vrtulníků

Zjevně se jedná o povedený model, protože podle upraveného projektu jsou stavěny též 2 výsadkové lodě třídy Canberra pro Australské námořnictvo a v roce 2014 oznámilo Turecko, že podle modifikovaného projektu právě této lodě postaví výsadkovou loď pro turecké námořnictvo. Stavbou lodi byla pověřena španělská loděnice Navantia ve Ferrolu. Kýl byl založen v květnu 2005. Na vodu byl trup spuštěn v září 2009 a v červnu 2010 byl Juan Carlos I přijat do služby.


Juan Carlos I může převážet 900 plně vybavených mariňáků, desítky lehkých vozidel a až 46 tanků Leopard 2, to není málo, to je vlastně dost. Výsadek je proveden pomocí vyloďovacích člunů a vrtulníků. Disponuje též dvěma patry víceúčelových prostorů pro uskladnění vozidel a nákladu. Celkem může s sebou Juan Carlos I tahat až 6000 tun materiálu. Horní patro je rozděleno na hangár pro 12 letounů a garáž pro lehká vozidla.


Už zepředu nevypadá jako klasická letadlová loď

V případě, kdy loď slouží jako letadlová, je hangár rozšířen na celou palubu a pojme 30 letounů. Ve spodním patře je prostor pro uskladnění 26 tanků a pokud tanky stojí i v samotném doku, může jich být 46. Do doku se vjíždí pomocí dvou ramp a zároveň je z něj přímý přístup k výsadkovým člunům. V tom případě se můžeme bavit o čtyřech vyloďovacích člunech LCM-1E, LCM-8 či jednom výsadkovém vznášedle Landing Craft Air Cushion. Společně s nimi může být v lodi ještě 4-6 malých rychlých člunů Supercat.


Hangáry a palubu spojují dva veliké výtahy. Z paluby může najednou operovat 6 středních či 4 těžké vrtulníky. Na přídi lodi je také skokanský můstek s úhlem 12°, usnadňující operace letounů STOVL (= short take-off and vertical landing). Na letové palubě přitom může parkovat dalších 6 letadel. Z paluby Juana Carlose I mohou operovat kolmostartující letouny AV-8B+ a v budoucnu též F-35 Lightning II, konvertoplán V-22 Osprey a vrtulníky typů NH-90, SH-3D, AB 212 nebo i oblíbené CH-47 Chinook.


Pohled na palubu

Obrannou výzbroj lodě pro strategickou projekci, to zní prostě blbě, tvoří čtyři 20mm kanóny a čtyři 12,7mm kulomety. Je též plánována instalace systému pro obranu vůči protilodním střelám. Stejně tak loď nese pouze základní komunikační a elektrické systémy.


Pohonný systém lodi je diesel-plyno-elektrický. Elektromotory pohání plynová turbína General Electric LM-2500 a dva diesely IZAR MAN 32/40 16V. Elektřina pohání dva pody - plně otočné závěsy obsahující elektromotory a dvojici lodních vrtulí. Loď tak nepotřebuje kormidlo. Tato koncepce přináší značnou úsporu nákladů, vnitřního prostoru, zmenšení posádky a snížení hluku. Naopak zlepšuje manévrovací schopnosti lodi.

 autor: vojín Karel