Kamov Ka-52 ruský koaxiální bitevník

 03. 07. 2017      Články

Kamov Ka-52 Alligator - ruský dvoumístný bitevní vrtulník, schopný operací za každého počasí, odvozený z jednomístného typu Kamov Ka-50. Prototyp byl zalétán v roce 1997 a v roce 2010 převzala ruská armáda první 4 operační kusy. Ruské ozbrojené celkem síly objednaly 30 strojů.

Kořeny tohoto typu helikoptéry lze hledat až v 70. letech 20. století, kdy ruské velení začalo uvažovat o vývoji náhrady za bitevní vrtulník Mil Mi-24. Od počátku 80. let pak začaly ruské konstrukční kanceláře Mil a Kamov pracovat na svých projektech bitevních vrtulníků, ze kterých vzešly typy Ka-50 a Mi-28. Jednomístný Ka-50 od Kamova se stal vítězem soutěže, jeho operační zkoušky v letech 1999–2000 však vedly k požadavku na vývoj dvoumístného vrtulníku uzpůsobeného i pro noční operace. Totiž samotný pilot verze Ka-50 byl značně přetížený i při operacích ve dne, byl na to všecko sám chudák. Kamov proto nabídl vyvíjenou dvoumístnou verzi Ka-50 označenou Ka-52. U ní byla přepracována zejména přední část stroje. Konkurence od MiL zase pracoval na noční verzi MiL-28N.

Kamov Ka-50

První prototyp dvoumístného Ka-52 se představil v roce '96 na zbrojní výstavě Aero India 96. Prototyp poprvé vzlétl 25. července 1997. Druhý prototyp byl pro nedostatek finančních prostředků připraven k testům až v červnu 2008 a třetí v říjnu 2008. Zajímavé je, že Ruské letectvo si přitom jako hlavní typ vybralo stroje Mi-28N, přesto ale zadalo výrobu obou firmám. Ka-52 má přitom sloužit zejména pro speciální operace armády a pro potřeby ruského námořnictva, které je hodlá provozovat z paluby 4 objednaných vrtulníkových výsadkových a velitelských lodí třídy Mistral od Frantíků, kdo tomuhle obchodu ale nedošlu kvůli „neúčasti" Rusů ve válce na východní Ukrajině...

První čtyři bitevní vrtulníky Ka-52 si nadělila Ruská armáda hezky po Vánocích roku 2010. Stroje byly zařazeny ke 4. středisku bojové přípravy a výcviku leteckého personálu. Do roku 2012 by mělo být dodáno všech prozatím objednaných 30 kusů. Vývoj vrtulníků ale stále pokračuje. Aktuálně je trápí zejména nízká životnost speciálních součástí, holt vysoká technologie si žádá složitější řešení a to s sebou nese i komplikace.

Kamov Ka-52

Z předchozího typu Ka-50 byla převzata střední a zadní část vrtulníku, oba typy sdílí skoro 80% konstrukčních dílů. Přední část trupu obsahuje dvoumístnou kabinu s vystřelovacími sedačkami, které jsou umístěny ne za sebou ale vedle sebe. Posádku vrtulníku tedy tvoří kolik osob? Asi sami přijdete na to, že to jsou 2 osoby. První je pilot-velitel stroje a druhou pilot-navigátor-střelec. Oba mají k dispozici plnohodnotné řízení, čtyři multifunkční displeje a dva menší displeje, navíc, velitel má ještě průhledový projekční displej HUD.

Koaxiální rotory mají protiběžný chod. Mezi výhody patří vysoký tah rotoru, u tohoto typu uložení není potřeba točivý moment vyrovnávat zadní vrtulí. Mezi nevýhody koaxiálních rotorů patří vzájemné ovlivňování rotorů nad sebou, větší výška vrtulníků, která může vést ke zhoršené stabilitě při visení nebo dopředném letu a také větší konstrukční složitost pohonů a řízení.

V kulovém pouzdru pod přídí je elektro-optický pozorovací systém TOES-520 vybavený klasickou a termovizní kamerou. Vrtulník je dále vybaven centrálním bojovým systémem Argument-2000, ke kterému mají piloti přilbové zaměřovače, dále je zde systém ochrany vrtulníku L370 Vitebsk a zbraňový řídící systém SUO-806P.


Výbava může být různorodá

Základní výzbrojí vrtulníku je rychlopalný kanón 2A42 ráže 30 mm s celkovou zásobou 470 nábojů, umístěný na pravoboku. Dále může nést až 2 tuny podvěsné. Neseny mohou být například bloky neřízených raket, kulometné a kanónové kontejnery, bomby a pumové kontejnery, protitankové řízené střely 9M120/9M220 Ataka, protizemní střely Ch-25ML či protiletadlové řízené střely Igla-V a R-73. Na koncích křídel jsou klasicky umístěny rovněž výmetnice klamných cílů.

Vrtulník pohánějí dva turbohřídelové motory Klimov VK-2500 o maximálním výkonu po 1987 kW, pro představu to je 2667 koní. Motory roztáčí, pro tento vrtulník charakteristické, 2 souosé protiběžné rotory o průměru 14,5 m, každý s trojicí kompozitových listů. Je to řešení typické pro vrtulníky společnosti Kamov. Palivo je neseno ve dvou samosvorných hlavních nádržích, je možné podvěsit též čtyři přídavné palivové nádrže pro delší lety.

 

 autor: vojín Karel