Kompozitní kovová pěna – čeká nás revoluce ve vývoji nových typů pancířů?

 13. 05. 2018      Military Články

Kompozitní kovová pěna (Composite Metal Foam) se skládá z několika typů kovů, jako je například ocel či hliník. Vyrábí se pomocí vhánění plynu do taveného kovu nebo smícháním rozemletého kovou s práškovou přísadou, která způsobuje rozpínání. Tento postup se nazývá prášková metalurgie. Celá pěna obsahuje množství kulovitých dutinek. Ty činí CMF lehčí než klasický pancíř a zároveň odolnější vůči nárazu, protože dokáže skvěle rozložit energii.

metal-foam1

Tento pozoruhodný materiál vyvinuli výzkumníci státní univerzity v Severní Karolíně. Před nějakým časem sami vědci zjistili, že kompozitní pěna z kovu nabízí daleko lepší ochranu než tradiční pancíř o stejné šířce při třetinové váze. Před dvěma lety Vědci vytvořili třívrstvý pancíř jako demonstrátor vlastností kompozitní kovové pěny v zastavení kulek. Svrchní vrstva byla tvořena z keramického materiálu z karbidu bóru, uprostřed byla kompozitní kovová pěna a poslední vrstvu tvořil povlak z kevlaru. Tloušťka tohoto pancíře činila přibližně 25 milimetrů. Do Pancíře vědci stříleli protipancéřovými kulkami 7,62 x 63 mm M2 a 7,62 x 51 mm M80. Po střelbě zjistili, že kulky rozhodně skrz materiál neprošly. Vyboulení pancíře činilo maximálně 8 milimetrů a samotné kulky se při nárazu do pancíře drolily a rozpadaly na prach.

Objevený materiál by tedy mohl být široce využíván při výbavě obrněných vozidel všech možných druhů. Tato inovace by mohla vést k výrobě lehčích a odolnějších vojenských vozidel, která neprorazí ani kinetické zbraně, rázové vlny po explozích. Vědci tvrdé že vlna z exploze je rozptýlena mikro perforacemi v pancíři. Odolnost kovové pěny spočívá v lokální deformaci dutin v kovu, díky níž se poškození nešíří hlouběji do materiálu.

Kompozitní kovová pěna je odolná i vůči ohni a vysokým teplotám, což prokázaly vědecké testy z roku 2016. Pěna přenáší srovnatelné teplo dvakrát pomaleji něž kus standardní válcované oceli. Tato vlastnost by mohla napomoci zabránit výbuchům munice způsobeným teplem. I samotná posádka by měla mít větší šanci na útěk ze zasaženého vozidla či tanku.

Jak již bylo výše naznačeno, velice zajímavou vlastností CMF schopnost šetřit váhu. Podle vědců pěna se srovnatelnou ochranou váží pouhou třetinu toho, co klasický pancíř, který je využívaný u tanků či obrněných vozidlech. Samotný tank by tedy po inovaci mohl vážit i o několik tun méně. Což opět přináší určité výhody. V případě zachování váhy samotný tank nabízí dvojnásobnou ochranu pro svou osádku.

Kompozitní kovová pěna bude pravděpodobně využita při výrobě nové generace strojů americké armády. Jedním z nich je například teoretický nástupce tanku Abrams či nástupce vozidla Bradley.

V tomto videu je krásně vidět, jak se střely kulometu tříští o pohou 2,5 centimetrovou vrstu pěny.

 autor: Tereza