Konvertoplán V-22 Osprey - mobilita vrtulníku, rychlost letadla

 04. 09. 2017      Články

Bell Boeing V-22 Osprey, americký vojenský konvertoplán s překlopnými rotory. Tenhle krasavec může startovat a přistávat vertikálně nebo s krátkým vzletem a přistáním. Letoun je určen k plnění úkolů jako konvenční vrtulník s dlouhým doletem, přičemž může dosáhnout rychlosti turbovrtulového letadla. V-22 byl vyvinut a vyrábí jej společně firmy Bell Helicopter Textron a Boeing a je používán výhradně americkou námořní pěchotou a letectvem.

V-22 Osprey je konvertoplán uzpůsobený pro vertikální start i přistání úplně stejně jako vrtulník. Vertikální start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory. Během pouhých 12 sekund se mohou natočit o 90° dopředu a pracují tak jako u běžného turbovrtulového letounu. Výhodou Ospreye je však jeho výrazně delší dolet v porovnání s doletem vrtulníků. Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla V-22ky lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu. Tuto operaci lze přitom provést za pouhých 90 sekund.

Pro všechny tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí. Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrálním displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému. Na palubu se vleze až 32 vojáků a stroj ovládají 2 piloti a dva palubní inženýři. Prázná V-22ka váží 15 tun a dokáže unést přes 9 tun nákladu. U mořské hladiny, kde je hustší vzduch, frčí až 460 km/h a ve 4600 m.n.m je to dokonce 565 km/h.

S tímhle vším dohromady je to už parádní kus techniky:

 autor: vojín Karel