Létající pánev bylo fakt divné letadlo, ale fungovalo

 19. 05. 2016      Články

Stroj vyvinul konstruktér Charles H. Zimmerman, který na něm pracoval v rámci zakázky na vývoj nového palubního stíhače. Stroj měl jen jedno křídlo, vypadal trochu jako létající talíř, nebo – jako pánev. Dva pístové motory byly zakomponovány do okrajů křídla. Bylo vyvinuto několik dřevěných prototypů, než se přistoupilo ke stavbě celokovového stroje.

panev01

Ten poprvé vzlétl 23. listopadu 1942 a za kniplem tehdy seděl zkušební pilot Boone Guyton. Maximální rychlost byla 222km/h, naopak pádová rychlost byla jen 74km/h, což byly velmi solidní parametry. První let však odhalil problémy s rychlostní skříní, která při letu vibrovala. Nad Connecticutem pak proběhlo během následujících let ještě dalších 190 cvičných letů, díky čemuž mnoho obyvatel hlásilo pozorování UFO.

panev02

Schéma letounu a umístění pístových motorů

Pilotování letounu si vyzkoušel i slavný aviatik Charles Lindbergh. Letadlo se ukázalo jako poměrně spolehlivé a dobře ovladatelné. Byla tak potvrzena funkčnost koncepce samokřídla, která ovšem nebyla nikdy plně využita. Letadlo tak skončilo v muzeu v Silver Hill v Marylandu.

 autor: Redakce