Nacistické zbraně odplaty V-1 a V-2

 03. 01. 2017      Články

V-1

V květnu roku 1942 se začalo pracovat na projektu a 24. prosince 1942 již vzlétl první prototyp. Šlo o malý středoplošník s trupem ve tvaru doutníku, celokovové konstrukce. Poháněl ji pulzační reaktivní motor o délce 3,6 m. Křídla byla pravoúhlá o rozpětí 4,87 m, později byla větší a celodřevěná.

01

V-1 před startem

O nasazení V-1 se uvažuje již koncem rokem roku 1943, ale jsou použity až v polovině roku 1944 - týden po vylodění v Normandii. Celý dělostřelecký pluk ( tzn. 5000 mužů ) má k dispozici 55 katapultů, které slouží k odpalování V-1. Ty stihnou do konce války odpálit na Británii něco kolem 11 tisíc V1 ( většinou selhali hned po startu, nebo byly zničeny, či odkloněny britskými letci a balónovou obranou ). Celkově bylo odpáleno více než 20 tisíc V-1.

02

Řez "Vau Jedničkou"

Dosahovala rychlosti až 654 km/h a dostřelu 240 km.

Je taktéž známa pod přezdívkou Kirschkern – Třešňová pecka.

03

Britský Spitfire odklání střelu

V-2

Raketa V-2 byla první bojově nasazenou kapalinovou balistickou střelou s inerciální navigací. Úspěšný vývoj rakety představoval obrovský skok na poli raketových a příbuzných technologií. Vývojový program financovaný nacistickým Německem spolykal přes 2 miliardy dolarů v cenách roku 1944

05

V-2 v letu

Pohon rakety, jejíž hmotnost včetně bojové hlavice se blížila ke 13 tunám, zabezpečoval raketový motor na tekuté pohonné hmoty. Jako okysličovadlo využíval 4900 kg kapalného kyslíku, jako palivo pak 3800 kg etanolu. Vyvíjený tah téměř 27 tun byl motor schopen poskytovat po dobu 68 sekund. Po ukončení činnosti raketového motoru byla rychlost letící rakety 1400 m/s.

Raketový motor byl tehdejším nejvýkonnějším raketovým motorem a vrcholem soudobé raketové techniky. Jeho hmotnost, včetně pomocných agregátů, činila 980 kg.

06

Řez "Vau Dvojkou"

V-2 byla schopna zasáhnout cíl s přesností 17 km na vzdálenost 300 km.

Hromadná produkce raket V-2 byla zahájena v lednu 1944 v podzemní továrně Mittelwerk, ukryté pod horou Kohnstein poblíž Nordhausenu v Durynsku.

10

Mapa odpališť a základen

Pracovní síly se získávaly z koncentračního tábora Dora. Vězni v něm původně pocházeli z tábora Buchenwald. V továrně panovaly katastrofální podmínky. Během půlroku mezi lety 43 a 44 zemřelo při výrobě raket a konstrukci zbytku továrny 3 000 zajatců. V jeden čas úmrtí dosahovaly až 100 lidí za den.

08

Odpálení rakety

Protože byly vyráběny pomocí nucené práce, často vězni nějakým způsobem sabotovali výrobu. To je projevilo na bojové poruchovosti raket.

Od roku 1944 se motory pro V-2 vyráběly ve Škodových závodech v Dubnici nad Váhom.

07

Motor

Mezi nejčastější cíle V-2 patřil Londýn, na který bylo vypáleno 1358 raket a Antverpy – 1610. Aby bylo dosaženo co největších škod, byly zásadně odpalovány po půlnoci. Celkově bylo vypáleno necelých 3200 raket V-2.

09

Zničené budovy v Londýně 27 března 1945. Při útoku zemřelo 132 lidí

 autor: Redakce