Pancéřovaný kostlivec – Skeleton tank

 25. 09. 2016      Články

Ještě před zapojením do první světové války vznikaly v USA první projekty tanků, z nichž část působila celkem konvenčně a klasicky, zatímco některé byly opravdu bizarní a originální. Do té druhé a zajímavější kategorie patřil i tzv. Skeleton Tank, jehož prototyp postavila v roce 1918 firma Pioneer Tractor Company.

01

Jak už asi název napovídá těm, co umí alespoň něco anglicky, šlo o jakousi „kostru“ tanku, jež sice vzdáleně připomínala první britské tanky s kosodélníkovým profilem a pásy obíhajícími po obvodu korby, avšak na rozdíl od nich neměl tento „kostlivec“ pancéřované boky korby. Na kovovém rámu uprostřed byla upevněna pancéřovaná kabina, ve které měla své místo dvoučlenná osádka, do níž kromě řidiče náležel i velitel a střelec v jedné osobě, jenž obsluhoval kulomet Browning ráže 7,62 mm v otáčivé věžičce.

02

Pohon zajišťovala dvojice motorů s celkovým výkonem 75 kW, což stačilo na pohyb rychlostí 8 km/h. To zajisté působí úsměvně, ale nezapomínejme, že tehdy 8 km/h byla zcela standardní rychlost tanků, protože od nich koneckonců nikdo nic moc ani nežádal než vlastně podporovat postupující pěchotu.

03

Skeleton Tank vážil pouhopouhých 9 tun, pro srovnání britské „krabice“ se svou váhou blížily 30 tunám. Při tom všem ale pancéřová ochrana Skeletonu byla prakticky stejná, protože pancíř jeho kabiny měl tloušťku půl palce (12,7 mm). Zkoušky nakonec ukázaly, že z hlediska průchodnosti v těžkém terénu, zejména pokud jde o překračování zákopů, se „kostlivec“ britským vozidlům také vyrovná, jenže konec Zákopové války způsobil, že nakonec vznikl pouze jeden jediný exemplář.

03

 autor: Redakce