Paragánská minimotorka do vaku

 25. 04. 2018      Military Články

Obzvláště během války je pro vojáky nepostradatelná veškerá vojenská těžká technika, jako jsou tanky, nákladní auta, těžká děla či jeepy. To ovšem neplatí pro výsadkové jednotky, které preferovaly naopak věci lehké a skladné, neboť si s sebou vojáci mohli brát většinou jen to, co sami unesli. Přes to všechno ale potřebovali být mobilní.

Výsadkáři se poprvé více uplatnili během 2. světové války. Začala se tedy pro ně vyrábět i co nejvhodnější technika a výstroj. A tak v Británii vznikla nejmenší a nejlehčí motorka používaná v britských ozbrojených silách. Byla sestavena ve speciálním výzkumném zařízení „Station IX" jedním motocyklovým nadšencem Harry Lesterem, který navrhl malý motocykl, jenž se dal složit do standardního výsadkového vaku. Stroj byl pojmenovaný Welbike. Vojenské vedení bylo vynálezem nadšené a jelikož Welbike prošel i všemi testy, začal být v roce 1942 vyráběn.

welbike2

Motorka se dala složit do v britské armádě běžně používaného výsadkářského kontejneru s padákem o délce 130 cm, výšce a šířce 38 resp. 30 cm. Nicméně by se vešla do tak malého prostoru, byla ochuzena o odpružení kol, světlo a samotná nádrž měla objem pouhých 3,2 litrů. Brzda se nacházela pouze na zadním kole. Welbike poháněl malý benzínový dvoutaktní jednoválec Villiers o objemu pouhých 98 cm3. Welbike vážil 32 kilogramů. Objem jeho nádrže vystačil zhruba na 140 km jízdy rychlostí kolem 50 km/h.

welbike5

Welbike Britové vyráběli od roku 1942 do konce války. Během výroby došlo ještě k několika modifikacím. Nejdříve je dostaly speciální jednotky, ale pouze v malých počtech. Na frontu se Welbike dostal s 1. a 6. výsadkovou divizí. Využit byl také například při krvavé operaci Market Garden. Motorky sloužily i na základnách RAF. V celku bylo vyrobeno přibližně 4000 Welbiků.

welbike

V průběhu války se ovšem ukázalo, že se nejedná zrovna o nejideálnější mobilizační stroj. Velkým problémem byla absence odpružení a malá kola. Hrbolatý terén činil z jízdy na Welbiku opravdové utrpení a v záznamech se objevují informace, že vojáci raději cestovali pěšky. Welbiky se tedy rozhodně nestaly nejoblíbenější vojenskou výbavou. Skládací lehké motorky přestaly být také používány, když vznikly výsadkové kluzáky, které byly schopné nosit stroje, které byly pro pohyb v terénu vhodné.

 

 

 autor: Tereza