Pentagon uzavřel partnerství se společností Uber

 01. 04. 2018      Military Články

Oficiální zdroje americké armády dnes, tedy 1. dubna 2018, potvrdily, že americké ozbrojené složky se rozhodly vyřešit kritický nedostatek kvalifikovaných pilotů schopných zajišťovat podporu pozemních jednotek velice inovativním a netradičním způsobem. Tím je uzavření smlouvy se společností Uber, která se poslední dobou stala velice známou i u nás, především díky kontraproduktivním protestům pražských taxíkářů. Zatímco u nás Uber nabízí pouze klasickou jízdu automobilem právě ve stylu běžných taxislužeb, v USA je jeho nabídka podstatně širší a patří do ní kromě sdílených jízd automobilem například i aerotaxi letadlem nebo vrtulníkem; a právě toho se americké ozbrojené složky rozhodly využít.

uber

 Někteří piloti společnosti se okamžitě chytili příležitosti a zakoupili si nové stroje s cílem vydělat přes Uber-Xtract co nejvíce finančních prostředků.

Nová služba, nadesignovaná firmou Uber přímo pro potřeby ozbrojených složek, nese název Uber-Xtract a dle vyjádření ředitele firmy nabízí podstatně více, než pouhou záplatu na nedostatek pilotů: "Představte si, že jste členem Navy SEALs, váš tým je pod těžkou palbou a potřebuje okamžité vyzvednutí. Namísto čekání na vojenský vrtulník stačí jedno kliknutí a během minuty se z nebe snáší Sadir ve svojí Cessně 172, aby vás skrz těžkou palbu ze země provezl v pohodlí klimatizované kabiny vybavené minibarem s širokou nabídkou chlazených nápojů." Na první pohled koncept představuje pro vojáky v první linii obrovský přínos, nicméně někteří z nich už vyjádřili svoje obavy, především ohledně toho, zda je opravdu dobrým nápadem, aby je z boje vyzvedávali neprověření a nezkušení místní piloti namísto vycvičených vojenských profesionálů. Kromě toho už vyšlo najevo i několik konkrétních zkušeností, ukazujících na ne zrovna hladké fungování nové služby Uber-Xtract.

Například jeden z příslušníků Navy SEALs, který si nepřál být jmenován, popsal situaci, kdy pilotovi, který jeho tým vyzvedával z frenetické přestřelky, udělil 5/5 hvězdiček za perfektní služby, aby následně zjistil, že mu byl naúčtován příplatek 200 dolarů za znečištění kabiny. Nechal se slyšet, že to sice chápe, ale na druhou stranu mu to přijde poměrně nefér, protože za to, že byl postřelen do břicha a krvácel, opravdu nemohl. Další jednotky si stěžovaly na razantní zvyšování cen v důsledku převisu poptávky nad nabídkou během větších bitev nebo na chybu v mobilní aplikaci, v důsledku které si několikrát omylem objednali sdílený let s nepřátelskými bojovníky. Údajně je v takové situaci nejhorší to trapné ticho, když ani jedna ze stran neví, co vlastně říct a ve finále se tak maximálně zeptají pilota, jaké to je, létat pro Uber...

 autor: Griffon