Poslední český žijící pilot RAF Emil Boček oslavil 95. narozeniny, k tomuto výročí vyšla i kniha popisující pilotův životní příběh

 08. 03. 2018      Military Články

Emil Boček je poslední český žijící letec, který sloužil v Britském královském letectvu během druhé světové války. V roce 1939, kdy mu bylo pouhých šestnáct let, utekl tajně z domova. Podařilo se mu balkánskou cestou utéct do Bejrútu a jako vojín pěšího pluku se zúčastnil ústupových bojů ve Francii v létě 1940. V září toho roku se dostal do Británie, kde se přihlásil k letectvu.

emilboček2


Sloužil nejprve jako mechanik u 312. stíhací perutě a v říjnu 1942 byl přijat do pilotního výcviku a stal se tak jedním z nejmladších československých stíhacích pilotů, kteří byli nasazeni na mnoho operačních letů během druhé světové války. V roce 1944 se stal pilotem-stíhačem u 310. stíhací perutě, kde má za sebou již 26 operačních letů. Po válce byl přiřazen k druhému leteckému pluku v Kbelích. Ve třiadvaceti letech v roce 1946 odešel z letectva.


Po odchodu z armády si otevřel dílnu na opravu motocyklů. Po únoru 1948 se mu dařilo odolávat tlakům, ale nakonec se v roce 1951 stal zaměstnancem Mototechny. Od Nového roku nastoupil jako soustružník ve Výzkumném ústavu přístrojové techniky Akademie věd. V roce 2010 obdržel od tehdejšího prezidenta Václava Klause Řád bílého lva. A v roce 2012 vznikl o jeho životě film, nazvaný Nezlomní.

emilřád


V únoru Emil Boček oslavil 95. narozeniny. Následně byla k jeho pětadevadesátým narozeninám vydána kniha nazvaná Strach jsem si nepřipouštěl, kterou sám veterán pokřtil v úterý 6. března. Kniha historika Jiřího Plachého vypráví celý Bočkův životní příběh. Válečný veterán se nechal v kapitulní síni brněnské Vojenské nemocnice slyšet, že v den svých narozenin knihu dočetl a skutečně se v ní odráží věrné vyprávění jeho života, snažil se ale vysvětlit, že její vydání rozhodně nezapříčinil on. "Nechtěl jsem, aby se o mně někde psalo, ale když už to někdo napsal, já za to nemůžu," prohlásil.

emilboček3


Během křtu vzpomínal i na to, jak se třikrát narodil. "Poprvé to bylo normálně. Podruhé jsem měl po startu havárii, což obyčejně končí smrtí, a já z toho vyšel dobře. A jednou jsem se vracel kvůli poruše motoru a už jsem myslel, že budu skákat do (Lamanšského) kanálu, ale v listopadu se mi nechtělo do studené vody," s úsměvem vzpomínal Boček. Po chvíli motor znovu naskočil a pilot doletěl v pořádku až na letiště. Dále pilot vyprávěl i o jeho domnělé smrti. Po přistání na letišti v Bruselu se okamžitě měl hlásit na řídící věži, aby o něm letiště podalo zprávu na jeho domovské letiště v Anglii. Naneštěstí praskla pilotovi pneumatika a kvůli následnému odtahu traktorem se do věže nedostal. Naopak byl zdržen o tři dny. „ Tak jsme si tam debužírovali, a když jsem se vrátil, tak se všichni divili, co tam dělám, že už mě prohlásili za mrtvého, protože jsem se nehlásil," vyprávěl Boček. "Válku přežil, kdo měl štěstí. A já ho tedy asi měl," dodal.

 

 autor: Tereza