Přistání F-15 bez křídla aneb jedno křídlo stačí drahoušku

 13. 11. 2016      Články

Psal se 1. květen roku 1983 a izraelské letectvo trénovalo v pouštní oblasti Negev. Pilot A-4 Skyhawku měl v plánu zneškodnit jednu z F-15 raketou, a tak se pokusil provést manévr, aby dosáhl zaměření střely. Obrátil tedy letadlo a začal stoupat, avšak si nevšiml F-15 Eagle (taktéž zvaný Baz) přímo nad ním. F-15 pilotoval Zivi Nedivi, jeden z nejmladších pilotů v izraelském letectvu, a společně s ním tam byl Yehoar Gal.

02

Zivi Nedivi a Yehoar Gal po incidentu

Při srážce obou letadel Skyhawk utrhl Bazovi téměř celé křídlo (zbylo necelých 60 cm). Baz se dostal do nekontrolovatelné rotace. Padali v 30 % sklonu směrem k zemi. Nedivi dokázal zachovat chladnou hlavu povedlo se mu získat kontrolu nad letadlem. Navázal spojení se základnou a zamířil přistát na nejbližší možné místo – leteckou základnu Ramon.

01

F-15 Eagle, zvaný Baz

Po chvíli však letadlo začalo znovu rotovat, tentokrát směrem doprava, kvůli absenci křídla. Pilot i instruktor neměli tušení, jak velké jsou škody. Nedivimu se povedlo zažehnout přídavné spalování a Eagle získal rychlost, což vedlo k opětovnému získání částečné kontroly nad Bazem.

03

Skyhawk

Aby měli nějakou šanci přistát, museli přistávat s více než dvojnásobnou rychlostí, než je běžné. Eagle vyhodil přistávací hák, ale ten nebyl určen k takovým rychlostem, takže při kontaktu s lanem urval spodní část letadla. Nedivi dokázal zastavit Baze necelých 6 m před koncem runwaye.

04

Zde lze vidět utržené pravé křídlo

Po přistání Nedivi s Galem zjistili, jak velká byla míra poškození. Je znám Nediviho výrok: „Kdybych věděl, co se stalo tak bych se katapultoval.“

 autor: Redakce