Protitankové vozidlo Vespa

 31. 01. 2018      Články

V současné době jsou skútry Vespa od Piaggia spíše hezké skútry, po kterých se prohání po městě slečny a muži se slabostí pro retro. Ovšem nebývalo tomu tak vždy. Například Itálie využívala tyto stroje k mobilizaci po druhé světové válce i Francouzi pro Vespu nalezli v 50. letech 20. století využití.

Vrátíme se tedy v čase do 50. let, konkrétně do chvíle, kdy byla vesnice Dien Bien Phu, ležící v Horním Tonkinu poblíž hranic s Laosem, obsazena francouzskými parašutisty. Byla to rozlehlá planina ohraničená ze stran vyvýšenými body, které později Francouzi obsadili a dali jim ženská jména Anne-Marie, Beatrice, Claudie, Dominique, Eliane, Gabriele, Huguette a Isabelle. V květnu 1954 ovšem Francouzi byli donuceni kapitulovat díky silnému odporu nepřátel. Po porážce, která ukončila francouzské koloniálství v Indočíně a která byla i důležitým předvojem vietnamské války, se francouzská armáda musela porozhlédnout po rychlém mobilním prostředku, díky němuž by mohli parašutisté z oddílu TAP přepravovat efektivní protitankovou zbraň, kterou byl americký bezzákluzový 75mm kanon M20. Už během druhé světové války američtí vojáci tuto zbraň využívali v Koreji a jejich mise byli opravdu úspěšné.

vespa-150-TAP-3

Toto dělo, které mělo přibližně půl metráku, bylo opravdu pro vojáky na přepravu a obzvláště v terénu velice těžké. Často byl pro takové účely Američany využíván jeep. Francouzský nosič měl být ovšem lehčí a levnější, ideálním se tedy jevil právě skútr Vespa, ten se ve Francii vyráběl v licenci u firmy ACMA (Ateliers de Construction de Motocycles et Automobiles). Nejvýraznější modifikací Vespy 150 TAP byla hlaveň kanonu M20, na té seděl i voják. Dále byl upraven rám motorky a také byly Vespě zkráceny převody. Nová upravená Vespa vážila 90 kilogramů a její rychlost činila až 60 kilometrů v hodině.

Vespa_militare2

Po úpravě byl pro tento stroj vymyšlen plán, ve kterém budou protitankové Vespy shazovány na padáku ve dvou. Jednu by vybavili vojáci dělem a druhá by nesla munici. Náboje se daly naložit i na motocykl s hlavní, ale šest granátů zvedlo hmotnost na 150 kg a 150cm³ motůrek skútru už pod takovou hmotností naříkal. Z kanonu se pochopitelně nedalo střílet za jízdy, protože Vespa postrádala jakékoli zaměřovače. Pokud chtěli vojáci střílet přesně, museli dělo přimontovat na klasickou trojnožku, kterou běžně vozili na skútru. I přes takové zdržení byla velká mobilita stále velikou výhodou. Vespa 150 TAP byla nasazena v boji v Alžírsku, její účinnost se tehdy prokázala jak proti vozidlům, tak proti různým opevněním. Po skončení války bylo všech 500 upravených kusů vyřazeno z výzbroje. Kanony M20 totiž byly nahrazeny lehčími protitankovými zbraněmi M67, ty mohly být obsluhovány dvoučlenným týmem bez motorizovaného nosiče.

 autor: Tereza