První let švédského "mini AWACS” GlobalEye

 06. 04. 2018      Military Články

Ve středu 14. března 2018 odstartoval letoun GlobalEye ke svému prvnímu letu z letiště Saabu v Linköpingu ve Švédsku. Letoun postavený na platformě Bombardier Global 6000 absolvoval zkušební let trvající 1 hodinu a 46 minut. Během letu stroj shromažďoval rozsáhlé údaje o zkušebním letu pomocí palubních senzorů. Prvnímu letu předcházela řada pozemních zkoušek včetně testů vysokých i nízkých pojezdových rychlostí. Dle informací špiček společnosti Saab i zkušebních pilotů byl testovací let úspěšný a splnil veškerá očekávání.

globaleye

GlobalEye ve vzduchu během svého prvního letu.

 

První let se uskutečnil tři týdny poté, co společnost Saab poprvé představila letoun GlobalEye veřejnosti. GlobalEye dokáže při jednom letu plnit více taktických úloh a sledovat cíle ve vzduchu, na vodě i na zemi. Letoun je vybaven kompletní sadou sofistikovaných senzorů, včetně nového výkonného radiolokátoru s rozšířeným dosahem Erieye ER.

O samotném radiolokátoru Erieye ER bohužel nejsou k dispozici žádné detailní technické informace, nicméně je známo, že Erieye ER přímo vychází z radiolokátoru Erieye, který byl zaveden do výzbroje v roce 1996. Vyvíjen však byl již od osmdesátých let minulého století a v devadesátých letech jako nosiče Erieye posloužily turbovrtulové letouny Saab 340 a Embraer E-99. Erieye je radiolokátor s bočním vyřazováním (pokrývá výsek 2× 150°), aktivní anténou a vychylováním paprsku plošnou změnou fáze (AESA). Moduly antény jsou chlazené vzduchem přiváděným kanály na vrchní a spodní straně antény. Celá anténa váží 900 kg.

Erieye má ve standardní letové hladině 6000 m maximální dosah 450 km, je schopen detekovat cíl velikosti stíhacího letounu ve velké výšce na vzdálenost 350 km, hladinové plavidlo na 300 km a nízkoletící cíl s charakteristikou řízené střely s plochou dráhou letu na 150 km. V pasivním režimu je schopen zaměřit vysílání leteckých radiolokátorů stíhacích letounů na vzdálenost 450 km.

Letoun s radiolokátorem Erieye se pohybuje většinu času kolmo na směr předpokládaného útoku. Navíc operuje ve dvojicích, takže není problém navrhnout profil letu tak, aby byly v otočných bodech oba letouny v různou dobu. Jeden letoun potom vykrývá sektor v době, kdy druhý provádí obrat.

Video natočené během úvodního letu.

Prvním zákazníkem nejnovější verze GlobalEye jsou ozbrojené síly Spojených Arabských Emirátů, kde je systém znám pod názvem Swing Role Surveillance System (SRSS). GlobalEye přináší letectvu SAE rozšířený rozsah detekce, robustnost a schopnost vykonávat více úloh, jako je vyhledávání během záchranných operací, ostraha hranic, sledování lodní dopravy, dohled nad provozem a samozřejmě vojenské operace. SAE objednaly dva letouny GlobalEye a příslušenství již v listopadu 2015 za 1,27 miliardy dolarů. V únoru 2017 SAE přiobjednaly třetí letoun za 238 milionů dolarů.

Samotná platforma Bombardier Global Express 6000 slouží mimo jiné také v letectvu Velké Británie (Sentinel) a v americkém letectvu (E-11A). Standardně má GlobalEye na palubě kromě čtyřčlenné osádky i několik operátorů palubních systémů, jejichž počet se liší v závislosti na druhu mise. Global Express 6000 měří na délku 30 m při rozpětí křídel 29 m. Stroj pohání dvojice proudových motorů Rolls-Royce BR710 A2-20 (2× 65,6 kN). Cestovní rychlost je Mach 0,85 a optimální letová hladina 12 300 m. Díky nutné vzletové dráze 2000 m lze Global Express 6000 provozovat i z menších letišť. Dolet letounu je 11 112 km.

Zdroj: Armádní Noviny

 

 autor: Griffon