Ripsaw: Lehký tank pro 21. století

 03. 12. 2017      Články

Ripsaw byl původně pokusný dálkově ovládaný/"bezpilotní" lehký tank, soukromě vyvinutý firmou Howe & Howe Technologies. Jednalo se o malý, zcela soukromý projekt této firmy, který následně předvedli na automobilové show v Dallasu v roce 2001, kde zaujal představitele americké armády natolik, že došlo k objednávce prototypu s označením MS1 za účelem testování a posouzení. Cílem bylo prověřit možnosti jeho využití při širokém spektru úkolů, od ochrany konvojů a perimetrů, přes transportní, záchranné nebo průzkumné až po likvidaci výbušných zařízení nebo kontrolu davu při demonstracích.
Armáda vozidlo postupně pokusně vybavila různými zbraňovými systémy, od jednoduchých nesmrtících výbušných zařízení pro rozhánění davu M5 CCM po ARAS, sofistikovaný plně automatický zbraňový systém s kulometem či rychlopalným kanonem. Tank je kromě toho samozřejmě vybaven kamerovým systémem, který dává operátorovi 360° rozhled. Při testování sedí operátor v jiném obrněném vozidle, které může být vzdáleno stovky metrů až kilometry od tanku Ripsaw, což by v ozbrojeném konfliktu umožnilo bojovat s nepřítelem bez toho, aby se lidé vystavovali riziku přímé palby.

 

ms1

Prototyp MS1 během armádního testování bez výzbroje.

 

Armáda postupně objednala další dva prototypy, MS2 a MS3. Všechna tři vozidla jsou vybavena naftovým motorem o objemu 6.6L a výkonu 600 koňských sil, díky čemuž je prázdné vozidlo schopno dosahovat rychlosti až 100km/h a na tuto rychlost zrychlit za tři sekundy, čímž se může směle rovnat špičkovým sportovním vozům a zároveň to z něj dělá nejrychlejší pásové vozidlo na světě. Dokáže uvézt náklad o hmotnosti až jedné tuny, přičemž samo o sobě váží pouhé čtyři tuny a plně naložené dosahuje zrychlení na 100km/h za 5.5 sekundy, což je stále více než úctyhodný výkon. Taktéž dokáže zdolávat i stoupání a klesání v úhlu až 50°.
Zatímco první prototyp stál v přepočtu cca 4.5 milionu korun, u druhého a třetího po zakomponování veškerých úprav požadovaných armádou stoupla cena na více než 16 milionů korun za kus. Za to však armáda obdržela vozidlo, které je možné vyzbrojit automatickým zbraňovým systémem CROWS s poloautomatickým 40mm granátometem Mk19, půlpalcovým kulometem M2 nebo lehkými kulomety M240 a M249. Rovněž je možné z něj odpalovat protitankové řízené střely Javelin. Jeho konstrukce je modulární a umožňuje snadno demontovat funkční díly z vyřazených vozidel a používat je k opravě jiných. Všechny prototypy jsou stále aktivně testovány s různými zbraňovými systémy a je poměrně pravděpodobné, že budou v nějaké obdobě sériově vyráběny a zařazeny do služby. 

 

ms2

Ozbrojená verze MS2


Zajímavostí pak je civilní verze EV2, která není bezpilotní a namísto toho je vybavena pohodlnou luxusní kabinou pro dva lidi - řidiče a spolujezdce. Dosahuje stejných výkonů, jako verze vojenská, což z ní činí všestranné vozidlo, jímž ráno vyrazíte s kamarádem do lesa na lov, odpoledne s přítelkyní na písečnou pláž, večer vyhrajete pouliční závod a druhý den uniknete z města před zombie apokalypsou...a záleží na vás, zda vezmete přítelkyni nebo kamaráda. Tedy pokud máte dostatek peněz; jednak vás v základní verzi Ripsaw EV2 přijde na cca 6.5 milionu českých korun a jednak asi bude vhodné si nechat něco v záloze na pokuty. Na druhou stranu se nemusíte příliš starat o spotřebu, jelikož dojezd na jednu nádrž je až 500km, což je zcela srovnatelné s trochu "žíznivějším" automobilem. Nicméně pokud jste se právě rozhodli pro koupi, doporučujeme počkat do příštího roku, kdy výrobce plánuje vydat verzi EV3 s motorem o výkonu až 1500 koňských sil a čtyřmístnou EFV4.

 

ev2

Majitelům supersportů můžete ukázat vztyčený prostředníček...nebo spodek svého vozidla přejíždějící po jejich střeše.


A pokud marně přemýšlíte, kde jste tenhle peklostroj už viděli, vzpomeňte si třeba na filmy Mad Max: Fury Road nebo The Fate of the Furious...

 

S tímhle vozidlem se neztratíte ani v postapokalyptickém světě.

 

 

 autor: Griffon