Skútr s bazukou - francouzský stroj zkázy

 27. 04. 2016      Články

Francouzi byli vždycky tak trochu jinde, co se týče konstrukce bojových strojů. Jejich netradičně řešená letadla a tanky sice moc slávy ve výsledku neudělaly, ale byly to zajímavé stroje. Ovšem skútr Vespa, který vznikl po druhé světové válce, je naprostý unikát. Je to jediný skútr, který byl vyzbrojen.


(Neotřelý design)

Vespa 150 TAP byl malý skútr, jakých po Evropě na konci padesátých let jezdily desetitisíce. Tenhle byl ale v mnohém jiný. Byl určen pro službu ve výsadkových jednotkách. Francie totiž vedla válku v Indočíně a v Alžírsku. Na obou bojištích bylo potřeba malých mobilních a dobře vyzbrojených strojů. Francouzi se tedy rozhodli předělat běžný skútr na válečný stroj.

Vyroben byl v roce 1956, o tři roky později prošel zásadní modernizací. Vyráběl ho Ateliers de Construction de Motocycles et Automobiles (ACMA). Na 800 strojů bylo vyrobeno v úpravě TAP, tedy určeno pro paradesantní jednotky. Byl vyzbrojen protitankovou puškou M20. Ta se často používala na Jeepech nebo jiných vozidlech, dala se odpalovat i z trojnožky. Je to bezzákluzová zbraň, takže se dala využít i na skútru, protože nedochází ke zpětnému rázu a otřesům. K obsluze byli potřeba dva muži. Zbraň nebyla příliš účinná proti těžkým a středním tankům, ale u lehkých tanků je byla schopná prostřelit.


(z Francie s láskou)

Stroj sloužil až do sedmdesátých let. Dnes jsou z nich muzejní exponáty a jsou ve sbírkách mnoha soukromých sběratelů. Bojová hodnota těchto vozítek byla sporná, jejich hlavní výhodou byla naopak velmi nízká cena a spolehlivost.

 autor: Redakce