Sovětská bestie, která vydrží arktické podmínky a nezastaví jí ani náročný terén

 10. 03. 2018      Military Články

V polovině 60. let dostali Sovětští technikové za úkol vypracovat návrh a následně i vyprodukovat terénní dopravník, který by byl odolný proti přírodním Sibiřským překážkám. Takový ďábel by se neměl zastavit v bažinách, ve sněhu a ani v hluboké vodě. Takový stroj měl být vytvořen co v nejkratší době.

Schopnosti tohoto vozidla měly být opravdu výjimečné. Důležité bylo, aby transportér dokázal dopravit náklad přinejmenším 5 tun a byl schopen dopravit ho kamkoliv, a přitom byl velice houževnatý. Aby byl transportér skutečně schopen zdolat přírodní nástrahy, sovětští technici navrhli, aby vozidlo bylo pásové. A v roce 1971 byla vyrobena první dvě pásová vozidla DT-LP a DT-L. A právě v těchto vozidlech se skrývají předchůdci známých strojů DT-30P a DT-30 či DT30PM, přičemž P značilo dvoudílnou kloubovou stavbu a písmeno M označovalo schopnosti plavat bez speciální úpravy.

DT-30

Vityaz DT - 30

Stroje byly samozřejmě podrobeny náročným testům prováděným v těžkém terénu, které se znepříjemňovalo špatné počasí. Následně byl pásový prostředek sériově vyráběn pod názvem Vityaz. V roce 1982 byl pásový vůz zaveden do služby v sovětské armádě, své uplatnění však Vityaz našel i v civilních odvětvích. Dodnes se s ním převáží opravdu těžké náklady ale i osoby.

DT-30P1

Vityaz DT - 30P

Pětimístný DT-30P je poháněn dvanácti válcovým dieselovým motorem, který byl používán i v sovětském tanku. Stroj pohání 720 koní. Na souši se pohybuje rychlostí okolo 40 km/h a ve vodě plave rychlostí 4 km/h, s tím že jeho pohybu nezabrání ani ponor do hloubky 1.8 metru. Díky předehřívání mu nevadí ani opravdové mrazy. Motor tedy funguje v rozmezí od -40 °C do +50 °C. Gumové pásy tohoto obra si hravě poradí s příkopy či s překážkami vysokými 1,5 metru. Avšak bořní náklon může být maximálně 20 stupňů, jinak se stroj obrátí. Konstrukce podvozku a propojení obou podvozků dovoluje provoz v extrémně náročných podmínkách mimo silnici, jako jsou bažiny, písek a sníh.

DT-30PM

 Vityaz DT - 30PM 

V současné době je stroj nadále využíván, samozřejmě na něm byla provedena nějaký vylepšení. Tyto moderní verze DT-30P jsou stále využívány Rusku ale i Arktidě a Antarktidě. Primárně jsou určeny na dopravu obsluhy ropovodů a plynovodů, ale slouží i k převážení vědců přes těžko zdolatelné oblasti. Dnes je dokonce využíván jeden Vityaz DT-30PM i Slovenskými hasiči.

 autor: Tereza