SR-71 Blackbird - špionážní letoun

 26. 01. 2016      Články

SR-71 - BLACKBIRD

Vývoj už začal během 50-tých let. Studená válka už byla v plném proudu a USA, chtěla letadlo, které by nahradilo už nedostačující letadlo U-2. CIA vytvořila několik klamných projektů, díky kterým od Sovětů nakupovali titan na stavbu letadel. Je to až ironické, Rusové prodávali materiál na něco, co je mělo být použito proti nim. Jeden z největších problémů, kterým tehdejší inženýři čelili, byl Titan samotný, tehdejší vrtačky byly proti Titanu k ničemu. V provozu, se vyrobilo na 6000 kusů, že kterých se dalo použít méně než 10%, když totiž nějaký upadl na zem, roztříštil se. Svary se prováděly za přístupu Argonu, vzácného inertního plynu. Tím bylo dosaženo nejkvalitnějších svarů.

Posádka letadla se pohybovala asi 24 000 metrů nad mořem, s touto výškou jsou spojené jisté problémy. Tak například udržet si vědomí a přežít možné nouzové opuštění kokpitu. Letadlo obvykle dosahuje rychlosti 3.5 machu cože je více než 4 200 kilometrů za hodinu! Posádka je tady oblečena do známých oranžových speciálních obleků. Ty zajišťují života schopné prostředí pro člověka v takových výškách, především tlak a přívod kyslíku.

Při plné rychlosti se povrch letadla zahříval na neskutečných 260°C, což je vyšší teplota než při, které se obyčejně smaží. Po přistání bylo takzvané „Cool-off“ (vychladnutí), kdy posádka i pozemní personál čekali na vychladnutí rámu letounu. Mnoho misí bylo organizováno rovnou z letadla. To je taky jeden z důvodů, proč má letadlo takové rozměry, za kokpitem se nachází velké množství komunikační a výpočetní techniky, na dnešní dobu až nepřirozeně rozměrné.

Jedinečný tvar v kombinaci se speciální povrchovou úpravou mělo za důsledek že SR-71 byl jeden z prvních na radaru „neviditelných“ letadel. Celkem 12 z 32 letadel bylo zničeno! Ovšem důležitá věc je ani jednou se to nestalo v boji.

Problémy konstrukce. Díky tomu, že v době vývoje nebyly tak pokročilé materiály, byl problém s palivem, nebylo možné odporovat tepelné roztažnosti nádrže. Tento problém nakonec ani nebyl vyřešen a tak bylo obvyklé, že během letu unikalo palivo. SR-71 používá dva druhy paliva. Jedno na opravdový start ze země a druhý až teprve na let ve vzduchu. Okamžitě po vzlétnutí musel být obsah nádrže vyměněn za letu.

Projekt Blackbird byl na nějakou dobu zastaven kvůli své finanční náročnosti. Ovšem během konfliktu v 1993 na Blízkém Východě byl zase obnoven. Poslední dva kusy, který byly darovány NASA létaly až do roku 1999, od této doby jsou pouze vystavovány v muzeích.

 autor: Redakce