Supertěžký tank Char 2C – 12 vojáků osádky, dvě věže a 70 tun

 01. 10. 2016      Články

Char 2C „Alzac“ nebo též FCM 2C byl francouzský supertěžký tank, vyvinutý v době 1. světové války. Vývoj tanku začal v roce 1916 a prototyp byl sestrojen roku 1917. Do konce války jeho sériová výroba nezačala a až po válce bylo dodáno pouhých 10 z původně objednaných 300 kusů, poslední kusy opoštěly továrnu v roce 1921. Přestože nezasáhl do bojů první světové války, paradoxem je, že byl ve výzbroji francouzské armády ještě v době 2. světové války. Ze služby byl vyřazen až po porážce Francie v roce 1940.

Trup krabicového tvaru měl pancíř silný 22–45 mm. Podvozek tvořila malá pojezdová kola, která byla zakryta pancířem. Uprostřed trupu byly dva motory Mercedes o výkonu 250 koní. Motory poháněly generátory, které napájely elektrické motory. Tank nesl dvě věže. V přední věži, která se mohla otáčet v rozsahu 260°, byl umístěn kanón ráže 75 mm. V zadní věžičce byl kulomet. V přídi korby byl další kulomet a poslední dva kulomety byly v přední části boků korby. Pro všechny čtyři kulomety bylo k dispozici 10 000 kulometných nábojů a 150 nábojů pro kanón. Posádka byla dvanáctičlenná a tvořil ji velitel, řidič, mechanik, pomocník mechanika, elektrikář, střelec, nabíječ, radista a čtyři kulometčíci.

02
Obrovitý stroj

V době vypuknutí druhé světové války byly tanky Char 2C uložené v rezervě a již značně opotřebované, do bojů bohužel nikdy nezasáhly. Musely být například vybaveny novými motory Maybach o výkonu 280 koní, pocházejícími původně z německé vzducholodě Dixmunde, jež Francie získala v rámci reparací po první světové válce. O jejich nasazení do boje se neuvažovalo až do skončení „podivné války“, kdy se francouzská armáda dostala do kritické situace. Při transportu do bojové oblasti však polovina obrovitých super tanků uvázla na železnici a stroje musely být zničeny vlastní osádkou, celkem škoda... Šestý kus Němci ukořistili nepoškozený, o osudu ostatních není nic známo.

02
Char 2C již v německých prackách

Technické údaje o francouzské otesánkovi: Jeho délka byla přes 10 metrů pro srovnání takový obávaný těžký německý tank Tiger měl „jen“ něco přes 6 metrů, byl skoro poloviční! Široký byl Char 2 3 metry a výšku měl metry 4. Cvalík vážil 70 tun a jeho maximální rychlost byla 15km/h ale to na silnici v terénu se pohyboval rychlosti chůze, tady asi 5-6 km/h.

 autor: Redakce