tank Maus - 180 tun bitevní oceli

 15. 04. 2016      Články

Tank byl přes 10 metrů dlouhý, 3,67 široký a 3,66 vysoký a vážil přibližně 180 tun (pro srovnání ruská T-34 měla „pouze“ 30,9 tun). Maus byl vyzbrojen 128mm dělem s koaxiálním 75mm kanónem a měla ho obsluhovat posádka 5 až 6 mužů. Pancíř tanku se pohyboval v rozsahu mezi 60–240 mm. Ke konci války bylo ve výrobě osm tanků, z toho dva byly hotové. Plán počítal s výrobou první série o počtu 150–200 vozidel.

kolos
(ocelový kolos v porovnání s člověkem)

Z důvodů obrovské hmotnosti a objemu bylo prakticky nemožné, aby Maus přejížděl po mostech, proto Maus byl vybaven šnorchlem, aby se mohl dostat přes řeku, po dně. Byl natolik těžký, že nebylo možné jej převážet ani vlakem. Ovšem s takovou váhou pro Mause nebylo takřka nic překážkou. Ani za použití nejsilnějších dostupných motorů nebyl tank schopen dosáhnout plánované rychlosti 20 km/h a mohl se pohybovat jen rychlostí 13 km/h.

Maus, podobně jako většina tanků konstruovaných firmou Porsche, používal elektrický přenos výkonu. Porsche si na tomto zakládal a se stejným systémem se již dříve účastnil i soutěže na těžký tank Tiger, ve které ale zvítězila firma Henschel & Sohn a Porscheho přebytečné podvozky byly použity pro stíhače tanků Ferdinand.

ororoor
(ukořistěný, rozměry jsou ohromné)

Pro jeho náročnou mobilitu a pomalou rychlost se Maus dal těžko použít v ofenzivních operacích, to však ke konci války, logicky nebylo hlavním cílem německých tankových divizí. Naopak Maus byl výborným strojem pro obranu a jeho hmotnost mu dodávala velkou stabilitu při střelbě. Výhoda kulometu mu dávala silnou obranu proti pěchotě což u mnohých německých tanků chybělo.

Původní plán počítal s dokončením prvního prototypu v létě 1943 a poté vždy 5 tanků měsíčně. Tato výroba byla svěřena továrnám Krupp, zodpovědným za konstrukci podvozku, těla a věže.

V květnu 1943 byla Hitlerovi předvedena dřevěná maketa, ten poté schválil k výrobě prvních 150 kusů. Vývoj Mause pokračoval, ale v říjnu 1943 Hitler zrušil objednávku 150 kusů. Toto nařízení bylo následováno v úplným zastavením vývoje. První prototypy však měly být dokončeny na Hitlerův rozkaz. První prototyp, bez věže, byl dokončen v prosinci 1943.

Protože byl Maus tak těžký nemohl na mosty, a jak se jinak dostanete přes řeku? Jak jina než po dně, 180 tun železa normální proud přece neunese a tak z Mause udělali obojživelníka. Toky do hloubky 3 metrů byl Maus schopen překročit bez problémů, ale v hlubších vodách musel být napojen na druhý tank, aby mohl přejet po dně toku. Toto bylo zajištěno dlouhým elektrickým kabelem a šnorchlem, které umožňovaly přejet v hloubkách až do 13 metrů! Brutální ponorka s pásy :D Když první Maus překročil řeku, mohl napájet druhý z opačného břehu.

Na jaře 1944 byl dokončen druhý prototyp. Tento model byl v mnohém odlišný od prvního. V polovině roku 1944 byla druhá verze vybavená elektrárenskou jednotkou a funkční věží, vybavenou všemi schválenými zbraněmi.

vagon
(při přepravě)

Továrna Krupp začal v červnu 1944 s produkcí dalších 4 strojů, avšak výroba byla zastavena a základy rozmontovány a zničeny aby výroba nepadla do rukou nepřátel. Do dalšího prototypu dodávaly převodovky i naše dílny Škoda. Z důvodů téměř nemožné přepravy vlakem byl pro Mause vytvořen speciální přepravní vagón.

V posledních týdnech války Rudá armáda zabrala první verzi. Němci tento model sabotovali těsně před opuštěním. Verze 2 s funkčním dělem měla sehrát roli v obraně Berlína, model se však poškodil při přepravě a byl zničen jeho posádkou, aby nepadl do rukou nepřátel. Ani jeden z Mausů ani jednou nevystřelil na nepřítele.

muzeum
(Maus v ruském muzeu)

Rusové později namontovali na první verzi věž z druhé tak, aby získali funkční tank. V roce 1946 byl Maus otestován v SSSR a později vystaven v Kubinském tankovém muzeu, kde je dodnes.

 autor: Redakce