Volkswagen Schwimmwagen – obojživelné vojenské vozidlo

 12. 02. 2018      Military Články

Volkswagen Schwimmwagen známý také jako Volkswagen Typ 166 Schwimmwagen nebo KdF 166 Schimmwagen, byl vojenský obojživelný automobil, který měl pohon na všechna 4 kola, čtyřmístnou karoserii a sklopný lodní šroub na zádi. KdF 166 byl využívaný německými vojsky v čase 2. světové války.

vw-schwimmwagen

První prototypy obojživelného vozidla byly vyvinuty v roce 1940 na základě vojenské zakázky. Již v září toho roku byly postupně otestovány 3 prototypy označované jako KdF 128. Obojživelníci s karoserií podobnou typu KdF 82 měli rozvor 2400 mm, rozchod kol obou náprav 1360 mm a jeho podvozek byl spřízněn s typem KdF 87 (VW Brouk). Tento vůz mohl bez zastavení přejet z cesty rovnou do vody. Na souši dosahoval Schwimmwagen rychlosti až 80 km/h, ve vodě 10 km/h. Ve výbavě automobilu byla i pádla, třímetrová tyč na měření hloubky. Pohon všech kol měl vypínatelný pohon přední nápravy. Do podzimu roku 1944 bylo celkem vyrobeno 14 276 vozů KdF 166 při ceně 4200 RM. Nicméně po válce už žádné další kusy nebyly vyráběny.

VW_Schwimmwagen_2

Vnitřek Schwimmwagenu

I k tomuto vozidlu se vážně několik zajímavostí. Například základ konstrukce Schwimmwagenu byl vyráběn v Berlíně pod záštitou americké společnosti Ambi-Budd Company a exportován do Wolfsburgu pro další úpravy. V této zakázce se však ukrývá ironie, neboť firma Ambi-Budd tou dobou pracovala také na některých dílech pro americké Jeepy. Schwimmwagen se také dal ovládat volantem, tak jak je normální u běžného auta. Pokud však potřebovali vojáci být při přesunu tišší, přišla na řadu pádla.

VW_Schwimmwagen_3

Lodní šroub na  Schwimmwagenu 

Co se týká specifikací, Schwimmwagen byl poháněn benzínovým motorem, konkrétně se jednalo o vzduchem chlazený čtyřválec 1131 cm³, což je nějakých 25 koní. Převodovka tohoto vozidla měla zvláštní převod pro bezpečné vyjíždění na břeh. Pohotovostní hmotnost vozidla byla 910 kilogramů, celková hmotnost však činila 1345 kilogramů. Výše bylo zmíněno, že na silnici dosahuje vozidlo až 80 km/h a na vodě 10 km/h. Na silnici měl obojživelník tedy spotřebu 9 – 10 litrů na 100 km a 10 litrů na hodinu plavby, přičemž objem dvou nádrží v přídi činil 50 litrů.

 autor: Tereza